top of page
Foto van schrijverJohnny Nijenhuis

Subsidie voor elektrische vrachtwagens: MIA/VAMIL voor laders

Bijgewerkt op: 2 jan. 2023

MIA/VAMIL: Milieu Investerings-Aftrek / Vrije Afschrijving Milieu-investeringen


De MIA/VAMIL is een fiscale regeling die bij veel ondernemers wel een belletje doet rinkelen. Maar hoe zat het ook alweer? Dat leg ik uit in dit blog.




MIA en VAMIL geen subsidie


Eigenlijk is de MIA/VAMIL helemaal geen subsidie. Het is een fiscaal voordeel. Maar dat wil niet zeggen dat het geen echt voordeel is. Althans, als je er voor in aanmerking komt. De MIA levert een fiscaal voordeel op. Je krijgt een extra aftrekpost. De meeste ondernemers weten heel goed wat een aftrekpost is. Ze zijn er dol op! De VAMIL is een verruiming van de boekhoudregels. Hierdoor betaal je uiteindelijk de volle mep aan belasting, maar toch is het een heel interessante regeling.


Elektrische vrachtwagens komen in aanmerking voor MIA maar niet voor VAMIL.


Laders voor elektrische vrachtwagens komen wél in aanmerking voor MIA én VAMIL.




Hoe werkt dat dan precies? Zo'n aftrekpost van de milieu-investeringafstrek.


Ik val niet graag in herhaling, daarom wil ik je voor het MIA gedeelte graag doorverwijzen naar het blog over MIA voor elektrische vrachtwagens. MIA werkt precies hetzelfde voor elektrische vrachtwagens als voor laders. Dus hier sla ik MIA eventjes over:



Ook laders hebben recht op een aftrekpost van 45%. Dat vind je op de website van de RVO:



Rekenvoorbeeld: een lader van 100kW kost €50.000,-. Dus je extra aftrekpost is €22.500,-. Wat je een nettovoordeel kan opleveren van maximaal €5.805,-



Hoe werkt dan dan precies? Die VAMIL?

Vamil staat voor Vrije-Afschrijving Milieu-investeringen. Daar waar de meeste ondernemers precies weten wat de MIA inhoud, is de VAMIL iets onbekender. Misschien omdat het lijkt dat het voordeel niet zo groot is.


De VAMIL geeft je als ondernemer de mogelijkheid om 75% van de waarde in één jaar af te schrijven. Dat is iets wat normaal niet zomaar mag. Normaal schrijf je af in 5 jaar, dus met 20% van de waarde per jaar.



Welk voordeel geeft de VAMIL dan?

Omdat je versnelt mag afschrijven, kun je in een "goed" jaar je winst verder drukken. Een kleinere winst, betekent een kleiner bedrag dat je aan winstbelasting moet betalen aan de belastingdienst. Reken maar weer even met me mee:


We gaan weer uit van een 100kW lader met een aanschafprijs van €50.000,-.


Zonder VAMIL is de afschrijving 20%, dus: €50.000,- X 20% = €10.000,-. Deze €10.000,- maak je dus minder winst. Daar betaal je dus geen 19% of 25,8% winstbelasting over. Je voordeel is dus €1.900,- of €2.580,-.

Omdat je 5 keer 20% kunt afschrijven (100% tot 0%) heb je dit voordeel dus 5 jaar lang.

In totaal dus tussen de €7.500,- en €12.900,-


De VAMIL geeft je dus het recht om in een willekeurig jaar 75% af te schrijven. Stel nou dat je in het eerste jaar daar direct gebruik van wil maken.


€50.000,- X 75% = €37.500,-


Daarom betaal je dus in het eerste jaar direct minder belasting:


€37.500,- X 19% = €7.125,-

of

€37.500,- X 25,8% = €9.675,-


Dat scheelt je dus een bedrag van tussen de:

€7.125 - €1.900 = €5.225,-

en

€9.675 - €2.580 = €7.095,-



Dat is toch een behoorlijk voordeel? Waarom hoor je dan maar weinig over de VAMIL?

Dat komt omdat je in totaal toch niet meer dan 100% mag afschrijven. Uiteindelijk moet je dus met of zonder VAMIL net zoveel winstbelasting betalen. Waarom het dan toch een voordeel is? Omdat je eerder het voordeel van je afschrijving ontvangt. Je hebt dat geld dus sneller op je bankrekening staan, en kunt er dus ook weer eerder nieuwe investeringen mee doen. (Die op hun beurt ook weer afschrijvingen kennen.)


Daarnaast is er een groepje bedrijven dat het eene jaar winst maakt, en het andere een (klein) verlies. Dan helpt de VAMIL om een groter gedeelte van je afschrijving in een winstgevend jaar te laten vallen. Daardoor betalen deze bedrijven daadwerkelijk minder belasting.



VAMIL aanvragen

VAMIL kun je tegelijk aanvragen met MIA. Dat doe je op de website van de RVO.



Voor de lader moet je een aparte aanvraag doen ten opzichte van de vrachtwagen. Gebruik voor de vrachtwagen code: G 3116

Gebruik voor de lader code: F 3721 A

153 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Opmerkingen


bottom of page