top of page

Wat zijn de kosten van een zwaardere netaansluiting?

Gisteren aanvragen

Ik roep het vaak en hard tegen transporteurs: “Ga gisteren een zwaardere netaansluiting aanvragen!”


Achter die boodschap sta ik nog steeds voor de volle 100%. Het verzwaren van je netaansluiting kan jaren duren, en kan dé beperkende factor zijn als het gaat om het inzetten van elektrische vrachtwagens.


Netcongestie

Kijk maar eens op de “Capaciteitskaart Nederland”. Overal waar Nederland geel, oranje of zelfs roodgekleurd is. Kom je op een wachtlijst voor het verzwaren van je netaansluiting.




Maar soms, heel soms komt het voor dat je direct een zwaardere netaansluiting kunt krijgen. De afgelopen periode heb ik -binnen mijn klantenkring- daar twee voorbeelden van.

Heel erg fijn! Want je hebt in ieder geval genoeg vermogen om je elektrische vrachtwagens mee op te laden.


Maar….


Er is dan wel een andere uitdaging: de kosten.


Kosten

Want de netbeheerder brengt je kosten in rekening voor het hebben van zo’n zware aansluiting. Hoeveel dat precies is, verschilt van situatie tot situatie. Om daar wat meer duidelijkheid in te krijgen. Heb ik het voor je voorgerekend.


Stel, je bent een transportbedrijf en je hebt op dit moment een aansluiting van 3x80 ampère. Omgerekend naar kilowatten, is dat ongeveer 55kW. 55kW is voldoende om één elektrische vrachtwagen van 0% naar 100% op te laden in een nacht. Maarrrr… dan ben je de complete aansluiting nodig voor het opladen van je elektrische vrachtwagen. Er is dan geen ruimte voor het laten doordraaien van een aantal machines.


Aansluitkosten van de netbeheerder Dus je moet naar een zwaardere aansluiting. Een veel gekozen aansluiting is de 1.750kVA aansluiting. Met zo’n aansluiting kun je tussen de 15 en 30 vrachtwagens gedurende de nacht volledig opladen. Bovendien zijn de aansluitkosten nog redelijk te overzien. Een dergelijke aansluiting laten aanleggen door de netbeheerder kost ongeveer €40.000,-.





Het plaatsen van een inkoopstation, transformator en behuizing

Maar daar stopt het niet. Die €40.000,- betaal je aan je netbeheerder. Die verwacht dat jij een inkoopstation en een transformator (trafo) in huisje gaat bouwen. Kosten voor zo’n trafo in een huisje (ook wel compactstation)? €120.000,- is geen uitzondering.

Dat is al een hele investering. Zomaar €160.000,- voor een kabel en een trafo, dat zijn investeringen waar de meeste bedrijven wel even over willen nadenken. Aan de andere kant. Een dergelijke investering kun je ook afschrijven over 20 jaar en het verhoogt de waarde van je bedrijf en bedrijfsvastgoed. Maar eerlijk is eerlijk; rendement ga je er niet snel mee behalen.



Nog meer kosten?

Zijn we dan klaar met de kosten? Nee, helaas niet. Want zoals eerder gezegd. De netbeheerder brengt je kosten in rekening, voor het gebruiken van zo’n zware aansluiting.


Ik zal het je makkelijk maken. Ik heb zelf al wat berekeningen gemaakt.


Een 1.750kVA aansluiting

Neem nou onze 1.750kVA aansluiting. De investeringsbeslissing is genomen en fysiek ligt en staat alles in de grond. Wat zijn dan de kosten die ik ga maken?


Om te beginnen. De berekening bestaat uit een vast gedeelte voor het gecontracteerde en afgenomen vermogen. Daarnaast krijg ik ook nog een gedeelte per kWh gefactureerd.





Gecontracteerd- en piekvermogen

Ik ga in dit voorbeeld uit van een gecontracteerd vermogen van 1.500kW. Die 1.500kW vermogen gebruik ik ook. Dus mijn maximaal afgenomen vermogen is óók 1.500kW.


Totale stroomafname

Omdat ik per kWh ook nog een deel belast krijg, doe ik de aanname dat we de aansluiting voor 25% van de totale capaciteit benutten. Genoeg stroom om 30 vrachtwagens van stroom te voorzien.


Per jaar is dat dus:


  • 1.500kW * 24 uur * 365dagen = 13.140.000kWh per jaar

  • 25% benutting van het vermogen * 13.140.000kWh = 3.285.000kWh per jaar

  • 3.285.000kWh = 3.285MWh = 3,285GWh per jaar


Fun fact: een 3MW windturbine levert ongeveer 6,5GWh per jaar op. Je zou dus kunnen zeggen dat één grote windmolen per jaar genoeg stroom levert voor 60 elektrische vrachtwagens.


Oké, terug naar onze berekening.



Alle kosten uitgesplitst

Het eerste plukje vaste lasten is niet zo spannend. We betalen voor de “aansluitcapaciteit” en het “vastrecht” bij elkaar opgeteld ongeveer €1.500,- per jaar.


Dan het “gecontracteerde vermogen”. Bij ons gecontracteerde vermogen van 1.500kW betaal je €18,62 per jaar, per kW. Dat is een kostenpost van €27.925,35.


Daarnaast betalen we maandelijks ook nog eens voor ons “piek vermogen”. Dat wil zeggen, het hoogst gemeten vermogen wordt ook gefactureerd. Dit gebeurt in de praktijk elke maand afzonderlijk. In dit voorbeeld reken ik met elke maand, het maximale vermogen. Hiervoor betalen we €2,21 per kW per maand, of in ons geval €26,52 per kW per jaar. Dat is met 1.500kW: €39.773,37.


Dan zijn we er nog niet. Want we betalen ook nog “transportkosten”. Elke kWh die we afnemen, betalen we €0,0145. In ons voorbeeld komt dat dus neer op 3.285.000kWh * €0,0145 = €47.624,56


Daarnaast betaal je ook nog voor je “blindvermogen”. Maar voor de eenvoud van deze berekening laat ik die nu even buiten beschouwing.



De optelsom

Als ik dan alles bij elkaar optel kom ik tot de volgende jaarlijkse, totale kostenpost:


Aansluitcapaciteit: €1.057,-

Vastrecht: €441,-

Gecontracteerd vermogen: €27.925,35

Piekvermogen: €39.773,37

Transportkosten: €47.624,56


Totaal: €116.821,28


Oei! Dat had ik me van tevoren niet gerealiseerd! Want dit zijn jaarlijkse kosten. Dus die komen elk jaar weer terug.



Total Cost of Ownership Elektrische Vrachtwagen

Hoeveel invloed hebben deze kosten op de TCO van een elektrische vrachtwagen? De eenvoudigste manier om daar een beetje inzicht in te krijgen is door de totale kosten te delen door het totale aantal afgenomen kWh’en:


€116.821,28 / 3.285.000kWh = €0,036 per kWh


3,6 cent per kWh, dat klinkt al een stuk minder bedreigend. Maar maakt zeker wel impact op je TCO berekening van een elektrische vrachtwagen.



De soep wordt niet zo heet....

Er valt ook wel wat af te dingen op deze berekening. Want op dit moment is er geen enkel bedrijf in Nederland dat 30 elektrische vrachtwagens heeft rondrijden. Dus ook het aantal kWh’en is behoorlijk lager. Bovendien zijn er nog een aantal slimme manieren om het piekvermogen te beperken.


Dan ontstaat ook de vraag. Is dat wel nodig? Om al dat gecontracteerde vermogen aan te vragen bij de netbeheerder? Zouden we bijvoorbeeld het gecontracteerd vermogen niet wat verder kunnen beperken?


Dat is inderdaad een mogelijkheid om de kosten te drukken.



Let op! Mogelijke valkuil

Maar let op!

Zodra jij het gecontracteerd vermogen terug gaat schroeven, en het later weer wilt gaan afnemen. Kom je opnieuw achteraan in de wachtrij te staan bij de netbeheerder.

Dan kan het dus maar zo dat je opnieuw 2,3 of misschien wel 5 tot 7 jaar moet wachten voordat je gecontracteerd vermogen kan worden opgewaardeerd.



De afweging Hier zit dus een moeilijke afweging voor transporteurs:

Nu het vermogen veiligstellen voor te veel geld? Of erop gokken dat het probleem rondom netcongestie over een jaar of 5 is opgelost?


174 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

De Essentie van Training voor Elektrische Vrachtwagens

Elektrische vrachtwagens zijn niet langer slechts een concept van de toekomst; ze zijn een tastbare realiteit geworden in de wereld van transport en logistiek. De overgang naar elektrische voertuigen

bottom of page