Ik heb een heel groot dak, als ik daar nu zonnepanelen op leg. Hoeveel van mijn elektrische vrachtwagens zou ik hiermee kunnen opladen?
Die vraag wordt mij regelmatig gesteld. Een terechte vraag. Want gevoelsmatig klopt het hele plaatje. Ik wek mijn eigen energie op, en die gebruik ik in mijn eigen vrachtwagens.
Bovendien is de kostprijs van een kWh vanaf zonnepanelen (hierna PV) behoorlijk laag. Zo'n 8 cent per kilowattuur is geen uitzondering. Dat is lekker voor mijn businesscase.
Bovendien kan ik veel meer geld gaan verdienen met het verkopen van mijn 100% "groene" HBE's. Ook heel erg lekker voor mijn businesscase!
Dus kom maar op! Hoeveel elektrische vrachtwagens kan ik laden mijn mijn zonnedak?
Het korte antwoord: je bent ongeveer 600 vierkante meter zonnepanelen nodig om één (gemiddelde) elektrische vrachtwagen op te laden.
Ho! Ho! Nu ga je wel erg kort door de bocht!
Dat klopt. Weet je wat? Ik neem je mee in de (simpele) berekeningen.
Laten we een berekening maken aan de hand van een voorbeeld.
Ik ben eigenaar van Johnny's Sjees Transport. Met 10 elektrische vrachtwagens sjees ik door de regio. Bovendien heb ik een loods met een mooi dakoppervlak: 2.000 vierkante meter.
Ik weet al dat mijn elektrische vrachtwagen ongeveer 500kWh per dag moeten opladen. Daarmee halen ze een actieradius van een krappe 400 kilometer op een dag. Jaarlijks rijdt elke vrachtwagen ongeveer 100.000km per jaar.
Hoeveel stroom wek ik op, op mijn dak?
Zoals gezegd, ik heb een dak van 2.000 vierkante meter. Het handige van zonnepanelen is, ze hebben allemaal een afmeting van ongeveer één meter, bij twee meter.
Dat maakt het rekenen makkelijk:
2.000m2 / 2m2 = 1.000 zonnepanelen.
(Potverdikkie. Wat een mooi rond getal. Je zou bijna denken dat ik dit van tevoren zo bedacht heb. 😉)
Hoeveel stroom wekken die panelen dan samen op? Daarvoor moeten we eerst kijken naar het vermogen van een zonnepaneel. In dit voorbeeld neem ik een zonnepaneel met een vermogen van 450 Wattpiek (Wp)
Dat maakt het rekenen opnieuw, behoorlijk makkelijk:
1.000panelen X 450Wp = 450.000Wp = 450kWp
450kWp dus. Maar laten we die 450.000Wp in gedachten even vast houden. Dat is een mooie installatie. Maar hoeveel stroom krijgen we van zo'n installatie op jaarbasis?
Dat is opnieuw een best eenvoudige berekening. We vermenigvuldigen het vermogen van de installatie met 0,9 en we hebben het aantal kWh'en dat we per jaar kunnen oogsten. Je zou kunnen zeggen dat elke Wp je 0,9 kWh oplevert. Dus in ons geval:
450.000Wp X 0,9 = 405.000kWh
405.000kWh of 405MWh (megawattuur), dat is behoorlijk wat. Zo'n 100x meer dan ik thuis van mijn dak krijg.
edit: Je zou ook kunnen spreken van 900 vollasturen. Dan kun je dus 900 uren X 450kWp = 405kWh berekenen. (Dank Emiel van Druten voor de aanvulling)
Hartstikke leuk allemaal. Maar in december geven die panelen niet zoveel stroom als in juni.
Nee, dat klopt. Deze twee maanden zijn de meest extreme maanden. Een dag in juni heeft gemiddeld 5 vollast uren. Met andere woorden, de PV-installatie levert in juni energie gelijk aan 5 uren volledige benutting van het vermogen.
In ons geval is dat:
5 uur X 450kWp = 2.250kWh
Weten we nog? Onze vrachtwagens verbruiken gemiddeld 500kWh per dag. Dus dan kunnen we:
2.250kWh / 500kWh = 4,5 elektrische vrachtwagen
We kunnen dus in juni 4,5 elektrische vrachtwagens opladen met onze zonnepanelen.
Maar hoe zit dat dan in december?
December is de "slechtste" maand voor PV. We kunnen hier rekenen met 0,5 vollasturen:
0,5 X 450kWp = 225kWh
Daarmee kunnen we dus niet eens één vrachtwagen opladen! Een behoorlijk verschil.
En de weekenden dan?
Dat is een goeie! We hebben in het weekend natuurlijk twee dagen de tijd om een vrachtwagen op te laden. Bovendien heb we ook nog met vakanties te maken.
Verbruik en opwek op jaarbasis
De opwek weten we dus al: 405.000kWh.
Maar hoeveel verbruiken mijn elektrische vrachtwagens? Laten we eens uitgaan van 235 werkdagen per auto / chauffeur:
235 dagen X 500kWh = 117.500kWh
Ons verbruik komt neer op 117.500kWh (of 117,5MWh).
Tussenstand
Verbruik: 117.500kWh per jaar
Opwek: 405.000kWh per jaar
Op hoeveel elektrische vrachtwagens komt dat dan neer?
Opnieuw een makkelijke rekensom. Laten we de totale opwek, delen door het verbruik per truck:
405.000kWh / 117.500kWh = 3,45 elektrische vrachtwagen
We kunnen dus in theorie 3,45 / zeg maar drie-en-een-halve elektrische vrachtwagen opladen door middel van onze eigen zonnepanelen.
Maar hoeveel zonnepanelen ben ik dan nodig voor één elektrische vrachtwagen?
Weer zo'n goede vraag. Het is alsof ik ze zelf verzin.
Weet je nog dat we begonnen met 2.000 vierkante meter. Daarop passen 1.000 zonnepanelen. Met die zonnepanelen kunnen we dus 3,5 elektrische vrachtwagen opladen. Die kunnen we dus door elkaar delen:
1.000 zonnepanelen / 3,45 eTrucks = 290 panelen.
Je bent dus ongeveer 290 zonnepanelen nodig om één elektrische vrachtwagen op te kunnen laden. Laten we het op 300 houden. Dat onthou je wat makkelijker. Bovendien hebben we dan iets speling.
Dan blijft er nog één simpele berekening over. Hoeveel vierkante meter zijn we dan nodig?
Dat antwoord dat weet je toch al? Juist!
300 zonnepanelen X 2m2 per paneel = 600 vierkante meter
Precies. We zijn 600m2 nodig om één elektrische vrachtwagen op te kunnen laden.
Het blijven berekeningen op papier.
Ja, er is behoorlijk wat aan te merken op deze berekeningen. Zo zouden vrachtwagens meer of minder kunnen verbruiken.
Maar ook de ontwikkeling van zonnepanelen gaat snel. Dus het kan best zijn dat je PV op het dak hebt liggen dat wat ouder is, en dus een minder hoog vermogen heeft.
Bovendien schijnt de zon 's nachts niet. (Althans, niet bij mij.) Elektrische vrachtwagens gaan we over het algemeen wel 's nachts opladen. Waarschijnlijk ben je dus ook een energieopslag systeem nodig.
Maar het zou ook goed kunnen dat jouw Wp/kWh verhouding net iets anders ligt. Wil je weten hoe dat in jouw provincie is? Kijk dan eens HIER.
Wil jij nou ook zo'n berekening voor je bedrijf laten uitvoeren?
Dat kan!
De provincie Gelderland heeft er zelfs subsidie voor over om dit soort calculaties te laten maken. Zou je hier wat meer over willen weten?
Stuur dan nu een berichtje op LinkedIn of bel me op 06 1905 7881
Commentaires