top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJohnny Nijenhuis

Subsidie voor een elektrische vrachtwagen: MIA/VAMIL

MIA/VAMIL: Milieu Investerings-Aftrek / Vrije Afschrijving Milieu-investeringen

De MIA/VAMIL is een fiscale regeling die bij veel ondernemers wel een belletje doet rinkelen. Maar hoe zat het ook alweer? Dat leg ik uit in dit blog.





MIA en VAMIL geen subsidie

Eigenlijk is de MIA/VAMIL helemaal geen subsidie. Het is een fiscaal voordeel. Maar dat wil niet zeggen dat het geen echt voordeel is. Althans, als je er voor in aanmerking komt. De MIA levert een fiscaal voordeel op. Je krijgt een extra aftrekpost. De meeste ondernemers weten heel goed wat een aftrekpost is. Ze zijn er dol op! De VAMIL is een verruiming van de boekhoudregels. Hierdoor betaal je uiteindelijk de volle mep aan belasting, maar toch is het een heel interessante regeling.

Helaas komen elektrische vrachtwagens in 2022 niet in aanmerking voor VAMIL.


Hoe werkt dat dan precies? Zo'n aftrekpost van de milieu-investeringafstrek.

Elk jaar, aan het einde van het jaar, publiceert de RVO een lijst met investeringen die in aanmerking komen voor de MIA/VAMIL.



Batterij-elektrische vrachtwagens en waterstof-elektrische vrachtwagens staan in 2022 ook op deze lijst.



Elektrische aangedreven vrachtwagens komen dus in aanmerking voor MIA.


Hoeveel voordeel geeft de milieu-investeringaftrek mij?

Hoeveel voordeel de MIA je geeft is afhankelijk van vier zaken:


  • De aanschafprijs van de vrachtwagen

  • Hoeveel subsidie heb je ontvangen bij de aanschaf van de vrachtwagen

  • Welk MIA percentage wordt er door de RVO afgegeven

  • Hoeveel winst maakt je onderneming

Zoals we op de lijst hebben kunnen zien, is het MIA percentage in 2022 voor een elektrisch aangedreven vrachtwagen 45%. Puntje drie van bovenstaande lijst hebben we dus al gevonden.


Maar over welk bedrag mogen we die 45% dan rekenen? Dat hangt af van de af van de eerste twee punten op deze lijst: De aanschafprijs van de vrachtwagen én de hoogte van de subsidie die je eventueel al hebt ontvangen bij de aanschaf van de vrachtwagen.


Laten we dat eens gaan berekenen.

Jij wilt een elektrische vrachtwagen kopen met een aanschafprijs van €350.000,-. Je bent zo slim geweest om je goed te laten informeren over elektrische vrachtwagens, dus je was op tijd bij het aanvragen van aanZET. De loting van de RVO is in jou voordeel uitgevallen en je krijgt €80.000,- aanZET subsidie overgemaakt van de RVO.



Tot zover het goede nieuws. Want hoe hoger je subsidiebedrag, hoe lager je MIA voordeel. Je subsidiepercentage van 45% mag je namelijk berekenen over:


Aanschafbedrag - subsidiebedrag


dus in ons geval


€350.000 - €80.000 = €270.000,-


Van die €270.000,- mogen we 45% gebruiken als extra aftrekpost. Dus:


€270.000 X 45% = €121.500,-


Aan het einde van het jaar mogen we dus €121.500,- extra aftrekken van de winst. De MIA zorgt er dus voor dat je winst lager uitvalt.

Dat klinkt als iets slechts, maar dat is het niet. Sterker nog, hier zit juist het voordeel van MIA. Want over de winst moeten we winstbelasting betalen. Hoe minder winst je maakt, hoe minder belasting hoeft te betalen.


Een BV of NV

Is je bedrijf een BV of een NV? We noemen de belasting op winst dan vennootschapsbelasting. Er zijn er in 2022 twee verschillende belastingtarieven:


  • 15%

  • 25,8%

Welke je moet betalen, hangt af van de hoeveelheid winst die je onderneming maakt. Ondernemingen die minder dan €395.000,- winst maken in 2022, betalen het lage tarief van 15%.

Ondernemingen met een winst van €395.000,- of meer, betalen 25,8%.


Het belastingvoordeel dat je dan behaalt is dan ook te berekenen:


  • €121.500 X 15% = €18.225,-


of bij een winst van meer dan €395.000,-:

  • €121.500,- X 25,8% = €31.347,-


Voordeel afhankelijk van de winst van je onderneming. Maar wat bij een verlies?

Hoe hoog je voordeel van de MIA is, is dus voor een deel afhankelijk van de winst die je onderneming maakt. Bedrijven die meer winst maken, krijgen dus ook meer belastingvoordeel.

Maar hoe zit dat dan als je helemaal geen winst maakt? Want het kan natuurlijk zijn dat je bedrijf een minder mooi jaar meemaakt. Helaas is de MIA dan ook hard. Zonder winst, geen belastingvoordeel. Neem in dat geval altijd even contact op met je boekhouder of accountant. Wellicht dat er toch nog een manier is om te profiteren van de MIA.


En bij een eenmanszaak?

Ook als je een eenmanszaak bent kunt je gebruik maken van de MIA/VAMIL. Alleen liggen de belastingpercentages wel anders. Je betaalt namelijk geen vennootschapsbelasting, maar inkomensbelasting. De tarieven daarvoor vind je:



In 2022 betaal je tot een winst van €69.399,- iets meer dan 37%. 37,07% om precies te zijn. Behaalde je meer winst dan €63.399,-? Dan betaal je een tarief van 49,50%.

De percentages zijn hoger dan bij de vennootschapsbelasting, dus het voordeel ook. Reken maar weer met me mee:


  • €121.500 X 37,07% = €45.040,05


Of, bij een winst van meer dan €69.339,-:

  • €121.500 X 49,50% = €60.142,50


Het zal niet vaak voorkomen, maar een eenmanszaak kan toch een behoorlijk voordeel bewerkstelligen door de MIA.


Aanvragen MIA

Het aanvragen van de MIA is niet moeilijk. Maar let op! Vraag binnen 3 maanden na dagtekening van de orderbevestiging de MIA aan. Ben je te laat? Dan gaat het voordeel aan je neus voorbij.


Nogmaals, doe dat op tijd. Want je zult echt niet de eerste zijn die dit voordeel mist. En er is geen mogelijkheid om dat foutje te repareren.



Doe dat onder de code: G 3116 'Elektrische of waterstofvrachtwagen'.


Direct een lader bij de vrachtwagen kopen?



Doe dat onder de code: F 3721 A









83 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

De Essentie van Training voor Elektrische Vrachtwagens

Elektrische vrachtwagens zijn niet langer slechts een concept van de toekomst; ze zijn een tastbare realiteit geworden in de wereld van transport en logistiek. De overgang naar elektrische voertuigen

bottom of page