top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverJohnny Nijenhuis

Zonnepanelen op een elektrische vrachtwagen. Zinvol of zinloos?

Zonnepanelen op een elektrische vrachtwagen. Zinvol of zinloos?


Zonnepanelen op vrachtwagens is in een heel aantal gevallen erg zinvol. Hoe gek het misschien ook klinkt, hoe toepassen van zonnepanelen op een diesel aangedreven vrachtwagen is eerder terug verdiend dan bij een elektrisch aangedreven vrachtwagen.

Steeds vaker krijg ik de vraag op het plaatsen van zonnepanelen op elektrische vrachtwagens zinvol is. Er rijden al vrachtwagens rond waar doormiddel van zonnepanelen de batterij van de standairco wordt opgeladen.




Maar ook zijn er al initiatieven die proberen een zo groot mogelijk (dak)oppervlak van de vrachtwagen te gebruiken voor het opwekken van zonnestroom.


Laten we gewoon eens gaan rekenen wat het oplevert.


De rode Scania 6x2 bakwagen hieronder heeft een dakoppervlak van ongeveer 18,6m2 (250cm X 744cm). Het totale vermogen van de PV (photovoltaïc / zonnepanelen) is 3,6KWp. Een snelle rekensom leert ons dat de opbrengst per m2 ongeveer 200Wp is. Dat vermogen per m2 komt overeen met panelen ook bij jou en mij op het dak liggen.




Maar wat betekent dat eigenlijk KWp. KWp is de afkorting voor KiloWatt Piek. Het totale maximale vermogen dat de PV installatie kan leveren als de omstandigheden helemaal perfect zijn. Als deze vrachtwagen dus 1 uur in precies goed in de zon staat, dan wekt deze installatie 3,6kWh op. (1 uur x3,6kW).

Voor je zonnepanelen thuis kun je de stelregel toepassen {piekvermogen X 0,85 = opbrengst per jaar}. Al weet ik dat ik hiermee erg kort door de bocht ga. Thuis bij jou op het dak zou deze installatie dus 3.060kWh per jaar opleveren.

Nu we de gemiddelde opbrengst per jaar weten, kunnen we ook gaan uitrekenen hoeveel “gratis” elektrische kilometers je per jaar kunt laden door middel van de zonnepanelen op het dak.

Van 6x2 bakwagens is bekend dat zij ongeveer 1kWh per km verbruiken. Dat maakt de berekening makkelijk!

3.060kWh / 1kWh per km = 3.060km per jaar! Op een totaal van gemiddeld 70.000km per jaar is dat geen enorm schokkende hoeveelheid, maar toch. Ik denk dat iedere transporteur “tekent bij het kruisje” voor een brandstofbesparing van bijna 5%.


Wat levert dat dan op?


Een grootverbruiker betaald ongeveer €0,12 per kWh. Al lopen de prijzen de laatste periode op, met alles wat er in de wereld aan de hand is. 3.060kWh X €0,12 = €367,20,- aan terugverdiende stroomkosten. Rij je 8 jaar met je bakwagen, dan bespaar je dus iets meer dan €2.900,- aan energiekosten.

Maar wat nou als we dat zouden terug rekenen naar dieselkosten? Stel nou dat een dieselmotor zou moeten draaien om de koeling (of standairco) aan te drijven. Dan kunnen de besparingen nog veel verder op lopen. Die 3.060kWh staat dan gelijk aan een besparing van ongeveer 630 liter diesel per jaar. 630 liter diesel X €1,50 per liter is een besparing van bijna €1.000,- per jaar. Dat is al snel de moeite waard!


Maar kan het uit?


Als we thuis zouden investeren in zonnepanelen op het dak, betaal je voor een 415Wp paneel, inclusief omvormer ongeveer €250,-. Een systeem van 18,6m2 kost dan ongeveer €4.500,- en weeg 240kg. Thuis allemaal geen probleem.

Hetzelfde systeem op een bakwagen is een stuk lichter. Panelen wegen geen 13kg per m2, maar maar 5kg per m2. De totale PV installatie weegt dan 93kg. Fijn dat hij iets lichter is, hij kost dan ook iets meer: €6.000,- per bakwagen.




Met het opschalen van het aantal van dit soort mobiele PV (photovoltaïc / zonnepanelen) systemen, zal ook de prijs weer verder dalen. Het is dus niet zo gek om PV voor trucks goed in de gaten te houden de aankomende tijd.


Hoe gaat die rekensom voor een trailer dan?


Een trailer heeft een dakoppervlakte van (14,04m x 2,5m) 35,1m2. Laten we daar een marge van 10% aan houden om ons niet rijk te rekenen: 35,1m2 X 90% = 31,6m2. We weten dat het vermogen ongeveer 200Wp per m2 is. Dan komen we dus uit op een totaal systeem vermogen van 6,32kWp. Met ons -veelte kort door de bocht- vuistregeltje van 85% X het piekvermogen, komen we uit op een opbrengst van 5.375kWh per jaar. Een gemiddelde 4x2 trekker verbruikt tussen de 1,2 en 1,6kWh per kilometer. Wat neerkomt op een “winst” tussen de 4.475km en 3.360 “gratis” kilometers per jaar. Het systeem kost ongeveer €9.000,- om te installeren en levert per jaar €645,- op bij een prijs van €0,12 per kilowattuur. Dat valt een beetje tegen, dan duurt het ruim 14 jaar voordat we de investering hebben terug verdiend. Als de prijs van stroom €0,30 per kWh is, dan is de investering binnen 6 jaar terug verdiend. Zonnepanelen zouden daarom goed kunnen concurreren met het onderweg bijladen bij een publieke laadpaal, waar de prijzen makkelijk oplopen tot €0,60 per kWh en hoger.


Mocht je rijden met een waterstof elektrische vrachtwagen, en tank je waterstof voor €8,- per kg. Dan verdien je het PV systeem in ongeveer 4,5 jaar terug. Bij een prijs van €5,- per kg is dat ongeveer 7,5 jaar en bij een prijs van €4,- is dat 9 jaar.


Zouden we de stroom gebruiken om diesel te besparen, dan maken we een resultaat van iets meer dan €1.600,- per jaar. (bij een prijs van €1,50 per liter). Als we naar het gewicht kijken, snappen we ook waarom die lichte panelen zo belangrijk zijn. Zouden we de trailer vol leggen met zonnepanelen zoals wij ze op het dak hebben liggen, dan weet het PV systeem meer dan 410kg. Gelukkig zijn er speciale lichtgewichtpanelen voor trailers beschikbaar die maar 150kg aan gewicht toevoegen.




Beschikbare systemen in de markt.


Inmiddels zijn er een aantal initiatieven die serieus kijken naar “PV op truck”. Eentje daarvan is IM Efficiency. IM Efficiency claimt een potentiële brandstofbesparing van 5,5%. Dit kan gerealiseerd worden doordat de dynamo van de truck tijdens het rijden kan worden ontlast, en de vrachtwagen niet stationair hoeft te draaien om de koeling/airco te laten. Ook is de belasting op de 24volts accu lager, waardoor deze minder snel kapot gaat. Wanneer je een laadklep op elektrische pallettruck meeneemt die onderweg moet worden geladen, kun je deze systemen combineren. Het PV systeem is voorzien van haar eigen batterij waardoor het ook kan worden toegepast op dieselvrachtwagens. Bij die groep trucks is de terugverdientijd dus ook het kortst. IM Efficiency denkt dat haar klanten in minder dan 3 jaar hun investering kunnen terug verdienen.


Laat je informeren


Heb je nu interesse gekregen in zonnepanelen op je vrachtwagen? Laat je dan voorlichten door échte specialist op het gebied van mobiele PV.

123 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

De Essentie van Training voor Elektrische Vrachtwagens

Elektrische vrachtwagens zijn niet langer slechts een concept van de toekomst; ze zijn een tastbare realiteit geworden in de wereld van transport en logistiek. De overgang naar elektrische voertuigen

bottom of page