Ja.
Ja, verkochte trucks bedoeld voor de lange afstand zullen in 2030 voor het overgrote deel batterij-elektrische trucks zijn. Zodra de TCO van een batterij-elektrische truck gunstig uitvalt zullen transporteurs snel -sneller dan personenwagens- hun vloten gaan vervangen voor BET's (Battery Electric Trucks).
Dat is toch veelte duur!
- Nee.
De aanschafprijs van een elektrische vrachtwagen is flink hoger. Maar doordat een elektrische vrachtwagen een stuk zuiniger met energie omspringt, zijn de kosten voor brandstof behoorlijk lager. Dat is zelfs zo laag dat je bijna het hele verschil in aanschaf kunt terug verdienen.
Maar er is meer. Batterijen zijn het duurste onderdeel van een elektrische vrachtwagen. Gelukkig worden die batterijen steeds goedkoper. Wat dat voor jou betekent? De terug-verdien-tijd van een elektrische vrachtwagen steeds korter wordt. Het is dus niet de vraag óf een elektrische vrachtwagen goedkoper wordt om te rijden, maar wanneer!
Zo'n truck is veelte zwaar!
- Nee.
Doordat we elektrisch gaan rijden, hebben truckbouwers de vrijheid om de drijflijn compleet overnieuw te ontwerpen. Elektrische motoren direct aan de wielen maken een verbrandingsmotor, versnellingsbak, aandrijfassen, een achteras eventuele eindreducties en het complete brandstofsysteem overbodig. Als we deze gewichten bij elkaar optellen komen we op een minimale besparing van 2.000kg. Batterijen worden niet alleen steeds goedkoper, maar ook steeds lichter. Op dit moment is een batterij -genoeg voor 350km actieradius- ongeveer 3.000kg zwaar.
Een snelle rekensom leert ons dus dat een BET ongeveer 1.000kg meer weegt dan een dieseltruck.
Voor het overgrote deel van de inzetten van trucks zal dit geen probleem vormen.
Bovenstaande afbeelding is een Freightliner eCascadia. Onderdeel van Daimler Trucks.
Dan sta je zeker een hele dag te laden!
- Nee.
Zeker niet. Zelfs trucks voor de lange afstand (800km+) kunnen eenvoudig worden in de nacht worden geladen. Een chauffeur moet 's nachts minimaal 11 uur rust nemen tussen twee werkdagen door. Genoeg tijd om de batterij weer helemaal op te laden.
Moet je tussendoor laden? Ook dat is mogelijk, zonder extra wachttijd. Zijn vandaag de dag 350kW laders "snelladers" (150km in 30minuten bijladen), maar in de toekomst zullen we nog veel snellere laders gaan gebruiken. Megawatt Charging System, of afgekort MCS, geeft ons de mogelijkheid om met 1.200kW (1,2MW) te laden. Dat is goed voor meer dan 500kilometer in een half uurtje.
De nieuwe MCS stekker
De eerste testen
Afgelopen jaar maakte DPD bekend te gaan testen met een Futuricum - een batterij elektrische conversie op een Volvo. In persberichten wordt gesproken over een actieradius van 760km op één batterij-lading. Nu is dat met een batterij pakket van bruto 900kWh haalbaar. Maar deze specifieke truck is uitgerust met een 680kWh batterij en zal een geschatte actieradius halen van 400km. Gewicht van deze batterij is 4.660kg wat neerkomt op 6,85kg per kWh. Er zit dus nog wat rek in.
De truck is geschikt voor 350kW snelladen, en kan dus binnen 2,5uur volledig worden vol geladen. Wanneer de truck aan een dergelijke lader wordt gekoppeld in de verplichte 45min rust, wordt er bijna 160km aan actieradius bij geladen.
Traton
Traton, het moederbedrijf van de truckmerken MAN en Scania liet onlangs weten dat het nog eens 600 miljoen euro extra investeert -bovenop de 1 miljard- in de ontwikkeling van batterij elektrische trucks. Bovendien liet Herbert Diess, de allerhoogste baas van Volkswagen, waaronder de Traton Group valt, er geen misverstanden meer over bestaan: "Let me be clear, e-mobility has won the race" Met die woorden begon het de Power Day van Volkswagen afgelopen 15 maart.
Nu starten, later profiteren.
Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg. Wie luistert naar ervaringsdeskundigen hoort telkens weer dezelfde tip:
"Start nu met voorbereiden op de transitie naar elektrische vrachtwagens. Wie nu stapjes maakt, plukt daar later de vruchten van!"
Comments