top of page
Zoeken
  • Johnny Nijenhuis

Hoe ver kan een elektrische vrachtwagen rijden?

Bijgewerkt op: 19 okt. 2022

Hoe ver kan een elektrische vrachtwagen rijden ? of wat is de actieradius van een elektrische vrachtwagen? Het korte antwoord De actieradius van een elektrische vrachtwagen is afhankelijk van:

  • Het verbruik per kilometer (kWh/km)

  • De capaciteit van de accu (kWh)

Heel kort door de bocht kun je zeggen dat een elektrische vrachtwagen een range heeft van 220 tot 400 kilometer. Dat lijkt niet echt veel, maar er zijn meer vrachtwagens die "niet zo ver" rijden dan je zou denken. Een gemiddelde Nederlandse vrachtwagen rijdt 75.000 kilometer per jaar. Als je dat verdeeld over 265 werkdagen is dat nog geen 290 kilometer per dag. Voor heel veel inzetten is een elektrische vrachtwagen al een haalbaar alternatief voor diesel.





Het verbruik per kilometer van een elektrische vrachtwagen Het verbruik van een elektrische vrachtwagen ligt tussen de 0,9kWh en 1,7kWh per kilometer. Eigenlijk is het precies hetzelfde als een dieseltruck. Verbruikt je dieselvrachtwagen meer brandstof? Dan verbruikt je elektrische vrachtwagen ook meer stroom. De 0,9kWh per kilometer past dus goed bij een 4x2 bakwagen die stedelijke distributie doet, terwijl 1,7kWh per km meer past bij een zwaardere inzet zoals het ophalen van melk bij de boeren. Voor een gemiddelde lange afstandstruck is een verbruik van 1,2kWh per kilometer een mooi uitgangspunt.


Tesla Semi vrachtwagen Tesla is voor velen een spannend merk. Ze wisten de markt voor elektrisch personenwagens op z'n kop te zetten. Ook was Tesla er erg vroeg bij door al in 2017 een batterij-elektrische lange afstandstruck te presenteren. Tot op heden is het nog niet gelukt om ook daadwerkelijk truck uit te leveren. Toch is verdiend de Tesla Semi onze aandacht. Er wordt ons namelijk een versie met 480km en een versie met 800km actieradius beloofd. 800 km, dat is ruim een volledige werkdag van 9 uur rijden aan 85km per uur gemiddeld. Hoe krijgt die Tesla Semi dat voor elkaar? Twee dingen:

1) grote batterij

2) ontzettend laag verbruik


In een interview heeft Elon Musk aangegeven dat de 300 mijl (480km) versie ongeveer 500kWh aan accupakket zal dragen. Mijn inschatting is dat dat ongeveer 527kWh zal zijn. Tesla weet als geen ander het maximale uit haar batterijen te halen. Meer dan 92,5% van de bruto batterijcapaciteit kan worden gebruikt om de truck aan te drijven. Ik ben niet verbaasd als dat rond de 95% blijkt te zijn. Dan blijft er een netto accucapaciteit van 498kWh over. Delen we dat door 480km, komen we op een verbruik van 1,04kWh per km. Dat is toch wel bijzonder, als je je bedenkt dat deze truck een drie-asser is. Het verbruik van een Europese drie-asser komt eerder in de buurt van 1,15kWh per km. Dat is toch een verschil van bijna 10%.



Hoe kan de Tesla Semi zo'n laag verbruik hebben?

Het geheim zit in de super lage luchtweerstand. Als je goed kijkt naar de cabine van de Tesla Semi is alles erop gericht om zo aerodynamisch mogelijk te zijn. Geloof het of niet, maar de Tesla Semi heeft een vergelijkbare aerodynamische weerstand als een sportwagen! Wist je dat -als een elektrische vrachtwagen 80km per uur rijdt- de helft van de gebruikte energie wordt veroorzaakt door luchtweerstand. Geloof je me niet? Steek je hand maar eens uit het raam van een rijdende auto. Batterijcapaciteit elektrische vrachtwagen

Om te berekenen wat de range is van een elektrische vrachtwagen, is het -naast het verbruik- ook van belang om te weten wat de netto batterijcapaciteit is. Met andere woorden, hoeveel kWh van de batterij kan de truck gebruiken om de motor aan te drijven? Fabrikanten vermelden vaak de bruto batterij capaciteit. Maar waar het écht om gaat is dus de netto batterijcapaciteit. De meeste fabrikanten zitten op dit moment op ongeveer 80% van hun bruto batterijcapaciteit als hun netto batterijcapaciteit. Depth of Discharge wordt dat genoemd. We zien in de markt al fabrikanten die verder durven te gaan. Tesla is zoals gezegd heer en meester op dit gebied, maar ook Mercedes durft 86,6% van haar batterij te gebruiken. Het 336kWh batterijpakket van de eActros is goed voor 291kWh aan bruikbare capaciteit. Vraag daarom altijd naar netto batterijcapaciteit. Ik verwacht dat we binnen een jaar of drie trucks met (bruto) batterijcapaciteit van 750kWh gaan zien op de Europese wegen. Samengevat Wat is het antwoord op de vraag: Wat is de actieradius van een elektrische vrachtwagen? Kunnen we als volgt berekenen.

Netto accucapaciteit / Verbruik per kilometer in kWh = Totale actieradius. In de praktijk hebben elektrische vrachtwagens een actieradius van 200 tot 400km. Maar in de aankomende jaren zal dat snel oplopen.


Laat je niet op het verkeerde been zetten. Een vrachtwagen met een jaarlijkse kilometrage van 100.000km verdeeld over 265 werkdagen rijdt gemiddeld nog geen 380 kilometer per dag.

Je kunt dus sneller met een elektrische vrachtwagen uit de voeten dan je zou denken!

184 weergaven0 opmerkingen
bottom of page