top of page

HBE's, het onverwachte verdienmodel van elektrische vrachtwagens; "Het levert duizenden euro's op!"​

Elektrische vrachtwagens hebben een onverwacht verdienmodel: “Het levert vele duizenden euro’s op!”


Elektrische vrachtwagens worden binnen een paar jaar een veel voorkomende verschijning. Er zijn allerlei hobbels die we moeten overwinnen, maar er zijn ook mooie, onverwachte verdienmodellen op te tuigen met elektrische vrachtwagens. HBE’s is zo’n verdienmodel. Wie het slim aanpakt, kan er vele duizenden euro’s mee verdienen. Hoe dat allemaal zit? Dat vraag ik (Johnny Nijenhuis / Nijenhuis Truck Solutions) aan HBE-expert Robert Gunsing van Mobilyze.


Robert, kun jij iemand die nog nooit van HBE’s heeft gehoord, uitleggen wat dat zijn?


Ja, zeker Johnny! HBE’s, dat staat voor Hernieuwbare Brandstofeenheden. Het bekt niet echt lekker. Het is bedacht door de Nederlandse overheid. Ze willen partijen die investeren in laadinfrastructuur en productie van duurzame brandstoffen extra gaan belonen. Niet door subsidie te verlenen, maar door ze te belonen met Hernieuwbare Brandstofeenheden.

Wat kunnen deze partijen daar dan mee? Niet veel, maar ze kunnen het wel verkopen.

Verkopen aan olie-leveranciers van fossiele brandstoffen! Want deze oliebedrijven moeten elk jaar HBE’s kopen. De Overheid wil elk jaar zien dat ze voldoende van deze eenheden hebben.

Door HBE’s gaat er geld van de vervuilende industrie naar de ontwikkeling van groene technieken, tof toch?!


Dat klinkt heel goed. Maar ik begrijp het nog niet helemaal denk. Ik kan HBE’s verkopen. Maar hoe kom ik aan die HBE’s?


Stel je bent een vervoerder of verlader, je begint met je eerste elektrische bestel- of vrachtvoertuigen. Daarvoor moet je vaak ook laadinfrastructuur aanleggen op je eigen locatie. Eigenlijk heb je hier alles mee in handen om HBE’s mee te gaan verdienen. Elk jaar geef je door aan de overheid hoeveel kWh er is geladen. Dan krijg je vanuit de overheid een aantal HBE’s. Hoeveel? Dat hangt af van hoeveel er is opgeladen.





Kan ik daar van op vakantie wat ik verdien? Of is het wisselgeld voor de collecte aan de deur? Wat hou ik eraan over?


Hier kun je echt wel een vakantie voor boeken! Je krijgt ongeveer 5 cent voor elke kWh die je in je voertuig stopt. Dat is ongeveer €2,50 voor een volle bestelauto en €10,- bij een vrachtwagen. Let wel op, het is geen vaste prijs. Soms krijg je iets meer, andere keer iets minder.


Als je trouwens eigen zonne-energie opwekt op je dak krijg je een stuk meer! Wel bijna 20 cent per kWh. Dan gaat het al snel naar de €40 voor het laden van een elektrische vrachtwagen. Dat tikt dus echt wel aan. Maar hier moet je vaak wel een batterij voor hebben. Het kan zonder, maar dan is het wel iets lastiger.



20 cent per kWh? Dat is serieus geld! Dan is de investering in mijn zonnepanelen snel terugverdiend. Zijn er nog beperkingen waar ik rekening mee moet houden?


Yup! Het is echt behoorlijk wat geld. Daarom is het ook niet heel eenvoudig. Zo verdien je deze 20 cent alleen als je tijdens het laden deze energie ook op je eigen dak opwekt. Dat zal niet altijd zo zijn. Vaak staan bestel- en vrachtvoertuigen alleen in de nacht stil. Dan kan je hier ook gebruik van maken, maar dan moet je wel een batterij hebben. Dan wekt het zonnesysteem overdag stroom op, stop je dat in de batterij en in de nacht wordt het geladen. Batterijen zijn niet goedkoop, maar hiermee wordt het wel ineens echt interessant!


Oké, dus het elektrisch laden van vrachtwagens (of andere voertuigen) zorgt ervoor dat ik HBE verdien. Hoe meer ik laad, hoe meer HBE’s, en dus geld, ik verdien. Hoe kan ik die HBE’s verkopen? Bestaat er een marktplaats voor HBE’s?


Niet echt. De markt is op dit moment niet erg transparant. Tot voor kort kon je namelijk als logistieke partij hier geen gebruik van maken. Alleen grote olie-partijen handelde op deze markt, met enorme hoeveelheden HBE’s. Logistieke partijen zijn nog erg klein in deze markt. Daarom moet je de wegen in deze markt goed kennen.




Ik kan me voorstellen dat er veel transporteurs zijn die aan de slag willen met deze HBE’s. Waar moet ik beginnen?


Het begint met het een elektrisch bestel- en vrachtwagenpark realiseren. Om HBE’s te krijgen moet je deze opladen op je eigen locatie. Voor het opladen bij openbare snelladers langs de snelweg krijg je het niet.

Er zitten ook wat kosten aangebonden om hier gebruik van te maken, enkele controles. Dat zorgt ervoor dat het past winstgevend wordt als er +/- 2 elektrische vrachtwagens of 8 elektrische bestelvoertuigen worden opgeladen.


Maar hoe kan ik dan zorgen dat ik geld ga verdienen met HBE’s? Er moet toch een manier zijn om dit voor elkaar te krijgen? Laat me raden, daar kun jij bij helpen?


Yes, dat klopt helemaal! We helpen vervoerders of verladers hier gebruik van maken. Er moet op de juiste plekken gemeten worden in de laadinfrastructuur. Daarnaast ligt de administratieve en documentatie last bij ons. Ook hoort het erbij dat we de beste prijs krijgen voor de HBE’s. We bundelen alle HBE’s van onze klanten en die zetten we in een keer op de markt. Zo kunnen we de hoogste opbrengst realiseren!

HBE’s zijn dus een mooie manier om meer opbrengsten te genereren met je elektrische vrachtwagen. Een onverwachte meevaller, die er misschien wel voor zorgt dat een elektrische vrachtwagen eerder winstgevend is dan je had verwacht. Daarom doen transporteurs er verstandig aan zich goed te laten informeren over de mogelijkheden van het rijden met een zero-emission truck. Met zero-emission trucks heb je de kans om je concurrentiepositie te versterken, en tegelijkertijd een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van het wegtransport.


Wil je nou meer weten over HBE’s dan kun je het beste contact opnemen met Robert Gunsing.


Wil je weten wanneer het ideale investeringsmoment is in een zero-emission truck? Dan helpt Johnny Nijenhuis je graag verder.


www.elektrischevrachtwagen.nl

78 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

De Essentie van Training voor Elektrische Vrachtwagens

Elektrische vrachtwagens zijn niet langer slechts een concept van de toekomst; ze zijn een tastbare realiteit geworden in de wereld van transport en logistiek. De overgang naar elektrische voertuigen

bottom of page