top of page

De 16 voordelen van een elektrische vrachtwagen

Bijgewerkt op: 19 okt. 2022

  1. Stiller

  2. Veiliger

  3. Minder vermoeidheid door minder trillingen

  4. Geen MAUT

  5. Korting op vrachtwagenheffing

  6. Minder onderhoudskosten

  7. Minder ongeplande stilstand

  8. Minder schakelen, dus comfortabeler

  9. Sneller

  10. Nooit meer tanken

  11. Toegang tot zero-emission zones

  12. Boost voor je imago

  13. Minder CO2 uitstoot

  14. Geen stiktof uitstoot

  15. Minder fijnstof uitstoot

  16. One-Pedal-Driving


1. Stiller

Elektrische vrachtwagens hebben geen dieselmotor. Dat scheelt enorm veel uitstoot van geluid. Dat is prettig voor de directe omgeving. Daarom komen elektrische vrachtwagens in aanmerking voor ruimere venstertijden voor het bevoorraden van winkelcentra's.




2. Veiliger

Een bijkomend voordeel van stille elektrische vrachtwagens, is dat ze een stuk veiliger zijn om bij in de buurt te werken. Chauffeurs en andere personen kunnen elkaar beter verstaan. Andere weg gebruikers worden eerder opgemerkt. Dat zorgt ervoor dat ongelukken worden voorkomen.


3. Minder vermoeidheid door minder trillingen

Je zou het misschien niet direct verwachten. Trillingen zijn een grote oorzaak voor klachten rondom vermoeidheid of zelfs rugklachten. Door het ontbreken van een dieselmotor ontbreken ook de daarbij behorende trillingen. Een chauffeur van een elektrische vrachtwagen is na zijn werk minder vermoeid, waardoor hij of zij zich energieker voelt en meer kan genieten van de vrije tijd. Uiteraard draagt het ook bij aan de veiligheid tijdens het werk. Als een chauffeur minder vermoeid is, zal deze ook minder fouten maken.


4. Geen MAUT

Elektrische vrachtwagens zijn vrijgesteld van MAUT. Dat levert al snel vele duizenden euro's per jaar aan voordeel op. Een Euro 6 trekker trailer combinatie betaald op dit moment 18,3 cent per kilometer, een elektrische vrachtwagen 0 cent. Bij 50.000 kilometer per jaar op de Duitse snelweg bespaar je dus €9.150,- per jaar. Doe je dat 5 jaar lang, dan heb je een besparing van €45.750,- gerealiseerd.





5. Korting op vrachtwagenheffing

Ook in Nederland gaan we betalen naar gebruik. De vrachtwagenheffing wordt gedurende 2026 ingevoerd en zal gaan werken volgens een vergelijkbare systematiek als de Duitse Maut. Het gemiddelde tarief voor een Euro 6 trekker trailer combinatie zal 14,9 cent per kilometer worden. Elektrische vrachtwagens zullen daar naar alle waarschijnlijkheid 75% korting op krijgen. Rij jij 75.000 kilometer per jaar over de Nederlandse snelweg, dan bespaar je met een elektrische vrachtwagen meer dan €8.350,- per jaar.


6. Minder onderhoudskosten

Omdat een elektromotor veel minder bewegende onderdelen heeft, is er ook minder onderhoud nodig. Moderne elektromotoren hebben eigenlijk helemaal geen onderhoud nodig. Olie hoeft niet ververst te worden, bovendien slijt de motor niet. BOVAG becijferde in het verleden al eens dat een elektrische vrachtwagen tot wel 65% minder onderhoudskosten kent.


7. Minder ongeplande stilstand

Doordat de techniek van een elektrische aandrijflijn zo ontzettend eenvoudig en onderhoudsarm is, zal een elektrische vrachtwagen veel minder ongeplande stilstand kennen. Onderhoudsintervallen zullen verder verlengt worden waardoor ook de inzetbaarheid verder verhoogd wordt.


8. Minder schakelen, dus comfortabeler

Elektrische vrachtwagens hebben elektrische motoren met een maximale koppel over een groot toerentalbereik. Dat betekent dat een vrachtwagen geen 12 of 16, maar maar 2 versnellingen nodig is. De eerste om weg te rijden en bij zeer lage snelheden. De tweede om de vrachtwagen op hogere (+30kmph) snelheid zo efficiënt mogelijk aan te drijven. Een groot voordeel voor de chauffeur is dat het aantal schakel momenten dus ook veel minder wordt. Denk daarbij aan het wegrijden bij een verkeerslicht, of het benaderen van een rotonde.





9. Sneller

Elk schakel moment betekent dat de aandrijving (kort) wordt onderbroken. Dat resulteert in een verlies acceleratie. Op het vlakke nog niet zo'n probleem. Maar vraag het elke willekeurige chauffeur en zij zullen beamen dat het schakelen in een beklimming alle snelheid uit je truck haalt. Een elektrische vrachtwagen hoeft niet te schakelen, en valt dus ook niet stil. Een elektrische vrachtwagen is veel sneller bovenaan de berg dan een dieseltruck.


10. Nooit meer tanken

Elke chauffeur heeft een setje handschoenen in zijn truck liggen. Waarom? Tanken. Iedereen zal het herkennen, heb je ooit diesel getankt? Dan stinken je handen naar diesel. Behalve dat je vies wordt van diesel tanken, slokt het ook tijd op. Een internationale truck met 1450 liter tanks, staat toch al snel elke week een kwartier te tanken. Elektrische vrachtwagen hoeven nooit meer extra te tanken. 's Ochtends rij je weg met een (bijna) volle batterij. Tijdens je verplichte pauze kun je bijladen op je parkeerplaats. Een lader beschikbaar op je laad- of losadres? Dan kun je je vrachtwagen even aan de stekker hangen. Daar ben je geen handschoenen voor nodig.





11. Toegang tot zero-emission zones

Vanaf 01 januari 2025 voeren 40 Nederlandse steden een zero-emission zone in. Dat betekent dat je met een dieseltruck (onder voorwaarden) niet meer in deze zones mag komen. Elektrische vrachtwagens mogen wél in deze zones komen.


12. Boost voor je imago

Elektrische vrachtwagens worden opgemerkt door de omgeving. Chauffeurs die rijden met een elektrische vrachtwagen krijgen vaak opgestoken duimen van voorbijgangers. Bewoners en bezoekers waarderen een elektrische vrachtwagen enorm. Bovendien is het tot op heden een bijzondere verschijning. Bedrijven die hebben geïnvesteerd in een elektrische vrachtwagen worden overspoeld door positieve aandacht van opdrachtgevers en media.





13. Minder CO2 uitstoot

Over de totale CO2 uitstoot van een elektrische vrachtwagen is vaak discussie. Het produceren van een (6X2) elektrische vrachtwagen stoot ongeveer twee zoveel CO2 uit als het produceren van een diesel vrachtwagen. Echter stoot de elektrische vrachtwagen tijdens het gebruik lokaal helemaal geen CO2 meer uit. Met de huidige elektriciteitsmix (2022) is CO2 break-even-point na 68.000km bereikt. Met 100% groene stroom is dat break-even-point al na 33.000 kilometer bereikt. Als je bedenkt dat een dergelijke vrachtwagen vaak 50 tot 75.000 kilometer per jaar rijdt, is dat punt dus al binnen 2 jaar bereikt.


14. Geen stikstof uitstoot

In Nederland hebben we een enorme stikstof uitdaging. Veel bouwprojecten liggen stil omdat er stikstof wordt uitgestoten in de omgeving van een Natura 2000 gebied. Één van de oplossingen? Het inzetten van elektrische vrachtwagens. Omdat een verbrandingsmotor ontbreekt, wordt er ook geen stikstof uitgestoten. Om deze reden zien we dat bouw- en infrabedrijven veelal voorop lopen in het investeren in elektrische vrachtwagens.





15. Minder fijnstof uitstoot

Elektrische vrachtwagens stoten geen roet (PM10) en fijnstof (PM2.5) uit aan de uitlaat. Door het regeneratief remmen worden ook de bedrijfsremmen stukken minder gebruikt. Alleen slijtage aan banden en het wegdek zorgt nog voor uitstoot van fijnstof. Deze uitstoot is maar een fractie van de uitstoot van een diesel vrachtwagen. Fijnstof kan ernstige gevolgen hebben voor mensen: vroegtijdig overlijden en het verergeren van hart- en vaatziekten maar ook luchtwegaandoeningen.


16. One-Pedal-Driving

Een elektrische vrachtwagen kun je besturen met alleen het acceleratiepedaal. Zodra je dat pedaal (vroeger noemden we dat het gaspedaal) los laat, begint de vrachtwagen direct te remmen op de elektromotor. Behalve dat de vrachtwagen de vrijgekomen energie weer opslaat en kan gebruiken tijdens de rest van de rit, is het op die manier ook mogelijk om te rijden zonder het rempedaal aan te raken. Ook het handmatig remmen met de motorrem of retarder wordt overbodig. Het vraagt wat gewenning, maar eenmaal gewend, wil je niet meer terug.

69 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

De Essentie van Training voor Elektrische Vrachtwagens

Elektrische vrachtwagens zijn niet langer slechts een concept van de toekomst; ze zijn een tastbare realiteit geworden in de wereld van transport en logistiek. De overgang naar elektrische voertuigen

bottom of page